|
|
|
|
Tulokseen perustuva uskonto -- tarkoituksella aikaansaatu eksytys Karismaattinen liike (osa 3) Mac Dominick Kolmas aalto Karismaattisen liikkeen kolmas aalto hedelmöittyi Peter Wagnerin ja John Wimberin toimesta Pasadenan Fuller Theological Seminaarissa. Wimber ja Wagner olivat puhujina Fullerin seminaarissa kurssilla nimeltä "Ihmeet ja merkit ja seurakunnan kasvu". He eivät ilmeisesti olleet lukeneet Jeesuksen sanoja: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki." Näistä kahdesta tuli kumppameita heidän markkinoidessaan Wimberin kirjaa "Power Evangelism", joka määrittelee Jumalan valtakunnan konseptit ja niiden suhteet evankelioimiseen. Wimber lausui: "SElvästi, varhaisilla kristityillä oli avoin tie Henhen valtakuntaan, josta seurasi ihmeet ja merkit ja seurakuntien kasvu." (13) Tämä lausunto paljastaa Kolmannen aallon teologian sisimmän olemuksen: (Valtakunnan Voima + Valtakunnan auktoriteetti + Valtakunnan evankeliointi) x (ihmeet + merkit) = Seurakunnan kasvu Ensiksikin, sellaisen maininnan kuten "Valtakunnan voima" pitäisi saada hälytyskellot soimaan jokaisen päässä joka on opiskellut jumalan Sanaa. Raamatullisesti puhuen, tässä ajassa ei ole sellaista asiaa kuin "Valtakunnan voima", ja siitä huolimatta että tämä termi tai vastaava esiintyy useasti Wimberin kirjoituksissa, se ei ole raamatullinen konsepti. Collegen muistiinpanojen mukaan, Wimber käsitti väärin Jumalan valtakunnan konseptin seurakuntaa ajatellen. Hänen koko teesinsä perustui väärään olettamukseen, että koska seurakunta on Jumalan valtakunta, sen jäsenten pitäisi tehdä samanlaisia ihmeitä ja merkkejä kuin Jeesus teki. Hän meni niin pitkälle hyökkäyksessään Jumalan kaikki-tietävyyttä vastaan (samoin kuin kolminaisuutta vastaan) että hän lausui: "Jeesus kysyi usein, että onko tarvetta parantamiseen, osoittaen että (a) joskus Hän sai tiedon sanoja; joskus taas ei saanut (b) Hän halusi kiinnittää huomionsa tarkasti kohteeseensa." (14) Eikö herra Wimber tiedä että Jeesus Kristus, kun Hän käveli maan päällä oli Jumala lihassa? Eikö hän ymmärrä, että Jeesus Kristus, Jumalana, hallitsi kaikki Jumalan piirteet? Väite että Jeesus ei tiennyt kaikkea ilman Pyhän Hengen apua on jumalanpilkkaa! Huomioi myös seuraava Wimberin lausunto: "Jumala käyttää meidän kokemuksiamme osoittaakseen meille täydellisemmin mitä Hän opettaa meille Kirjoituksissa, monta kertaa kaataen tai muuttaen meidän teologiamme elementit ja maailmankuvamme." (15) Jos näin olisi asiat, jokaisella kristityllä joka on koskaan kävellyt maan pinnalla olisi pitänyt olla omat kokemuksensa liitteenä Jumalan Sanalle. Sillä, jos meidän kokemuksemme kaatavat teologiamme, eikö tämä alista Jumalan Sanan ihmisten kokemuksille? Mistä meidän teologiamme pitäisi olla peräisin? Ainoa todellisen teologian lähde on Jumalan Sana. Teologian ei pitäisi tulla visioista, unista tai inhimillisistä kokemuksista. Se on ainoastaan lähtöisin opetuksesta joka löytyy Jumalan Sanasta. Kun vastustus Wagneria ja Wimberiä kohtaan nousi siihen pisteeseen että kurssit peruutettiin (siitä huolimatta että se oli seminaarin laajin kurssi) Wimber laittoi teologiansa käytäntöön perustamalla Vineyard Christian Fellowship:in. Vineyard Fellowship kasvoi Wimberin ohjauksessa 700 järjestöön ympäri maailmaa, ja siitä tuli alku karismaattisen liikkeen kolmannelle aallolle joka painotti "ihmeitä ja merkkejä" kun menneisyydessä painotettiin kielillä puhumista. Vineyard-liikkeen seurausvaikutuksiin kuului Promise Keepers -liikkeen perustaminen (PK:n perustaja Bill McCartney on Colorado Vineyard Fellowship:in jäsen, ja Vineyardin jäsenet hallitsevat PK:ta) sekä pahamaineisen "nauruherätyksen" perustaminen, joka pyyhki yli koko maailman; sen alkuperä oli Airport Vineyard Fellowship:issä Torontossa, Kanadassa. Vaikka Wimber katkaisi suhteensa Toronto Vineyardiin vuonna 1996, niin vuonna 1995 Charisma Magazine raportoi että useimmat Yhdysvaltain 500 Vineyard-kirkosta oli joutunut nauruherätys-loitsun alle. (16) Kansas Cityn Vineyard Fellowship:istä tuli pahamaineisten "Kansas Cityn Profeettojen" -- joita johti Paul Cain -- kotipaikka. Hank Hanegraaf kertoo: "Vineyardin perustaja John Wimber uskoo että Paul Cain on Kolmannen aallon tärkein profeetta... ja että hän tulisi ihmeiden ja merkkien kera... Wimberin sanoin: 'Hän on Jeremiaan ja Johannes Kastajan kaltainen, valittu ennen palvelustehtävänsä alkua.'" (17) Dominion-teologia Eräs kaikkein yleisimmistä uhista jotka ovat tunkeutuneet karismaattiseen teologiaan Seymourista Robertsoniin on ajatus että todellinen seurakunta asetetaan ennalleen tai elvytetään suuressa Lopun aikojen herätyksessä. Näyttää siltä että monet, elleivät useimmat huomattavista karismaattisista saarnaajista ja evankelistoista uskovat että Jumala kutsui heidät saamaan aikaan tällaista herätystä luodessaan "uuden asian" Jesaja 43:18-19 mukaan. Esimerkiksi, Alexander Dowie (Charles Parhamin mentori) julisti itsensä "Elias Ennallistajaksi" sekä "Lopun ajan seurakunnan ensimmäiseksi apostoliksi". (18) Vaikka oikea termi tällaiselle olisi "skitsofreenisuus", tällaiset julistukset jatkuvat karismaattisissa piireissä tänä päivänä. (19) Täytyy kysyä, että mihin tällainen "suuri herätys" oikein johtaa? Loogista päättelykykyä hyväksi käyttäen vastaus on yksinkertainen. Jos tulisi suuri herätys joka pyyhkii yli koko ihmiskunnan, eivätkö olosuhteet maailmassa muuttuisi suuresti? Eikö maallisesta laista tulisi Jumalan laki? Eikö seurakunnista tulisi ylintä luokkaa Jumalan lain tulkitsemisessa ja toimeenpanemisessa? Eikö tämä antaisi kirkolle valtaa yli koko ihmiskunnan? Eikö tämä sitten palauttaisi Vanhan Testamentin lainkäyttö-järjestelmän hallinnon avuksi jotta saataisiin aikaan Uuden ajan rauha ja oikeudenmukaisuus? Eikö tämä valmistaisi maapalloa Jeesuksen fyysiselle paluulle ja hallitsemiselle? Vastaus kaikkiin näihin kysymyksiin on KYLLÄ. Kuitenkin, tässä ajatuskulussa on monia raamatullisia vaikeuksia:
Tällainen on dominion- tai jälleenrakennus (ennalleen asettamis) -teoria pähkinänkuoressa. Se opettaa että seurakunta tai kristityt ottaisivat haltuunsa planeetan ennen Toista tulemusta tehdäkseen maailmasta sopivan paikan Jeesukselle. Tämä niin kutsuttu "Lopun ajan herätys" loisi yhtenäisyyden eri suuntausten välille, ja näiden Lopun ajan profeettojen ja apostolien aikaansaamat "ihmeet ja merkit" loisivat niin vahvan voiman että koko maailma antautuisi Kirkon valtaan. Kun Dominionisti Pat Robertson julisti että hänen Promise Keepers organisaationsa oli "Raamatun profetioiden suora täyttymys", hän viittasi siihen tosiasiaan, että hän uskoi Promise Keepersien olevan eräs ensimmäisistä askelista kohti Kristuksen hallitsemaa maailmaa. Muutama asia jotka yhdistetään Dominion-teologiaan.
Lopullinen analyysi Viimeinen analyysi karismaattisen liikkeen kolmesta aallosta johtaa joihinkin hyvin merkittäviin johtopäätöksiin:
Juuri tulosperusteinen uskonto oli Wimberin ja Wagnerin strategia. He hyödynsivät ihmeitä ja merkkejä saavuttaakseen halutun tuloksen. Ne konservatiiviset, evankeliset tai fundamentalistiset seurakunnat jotka näennäisesti ovat karismaattista liikettä vastaan, ovat päivittäin tulossa yhä suvaitsevaisemmiksi heidän menetelmiään, musiikkiaan ja teologiaansa kohtaan. Tämä on todellinen uhka. Jotkut seurakunnat ovat tulleet niin sokeiksi keskittyessään ainoastaan tulokseen (seurakunnan kasvu), että he eivät näe ongelmia tehdessään kompromisseja jotka johtavat heidät hyvin nopeasti pisteeseen josta ei ole paluuta ja jossa he avoimesti hyväksyvät tämän erehdyksen halutun tuloksen kustannuksella. 1. This illustration, though relayed as fact, is unconfirmed Suomentajan kommentti: Tein Cutting Edgen Mac Dominickille kaksi kysymystä liittyen tähän aiheeseen. KYSYMYS: Mitä dominionistit ajattelevat tempauksesta? Uskovatko he siihen vai aikovatko he jäädä maan päälle Jeesuksen toiseen tulemukseen asti? VASTAUS: Dominion-teologia on post-milleaniaalinen. Useimmat dominionistit kieltävät tempauksen (sekä ahdistuksen ajan), vaikkakin jotkut näkevät ahdistuksen 1000-vuotisen valtakunnan jälkeen ja yleisen tuomion kaiken muun jälkeen. Asia joka pitäisi muistaa dominion-teologiasta -- kuten sinä näet sitten kun minä julkaisen seuraavan kappaleen -- on se, että he uskovat ottavansa vallan joka johtaa teokratiaan (=uskonnollinen diktatuuri) läntisissä kansakunnissa, ja joka valmistaa maailman Kristruksen tulemiselle. He uskovat että kirkko tekee nämä valmistelut ja että pyhät nostetaan Kristuksen saapuessa. KYSYMYS: Uskotko että ihmeet eivät kuulu tähän aikakauteen? VASTAUS: Ihmeet ehdottomasti kuuluvat tähän aikakauteen. Jumala tekee ihmeen joka kerran kun sielu pelastuu. Ihmisiä paranee ihmeiden kautta. Ihmeitä tekemisen lahja loppuu kun täydellinen Jumalan Sana on käytettävissä. Ei ole enää apostoleita, profeettoja, tai ihmeiden tekijöitä. Ihmeitä tekee Jumala, rukouksen kautta. Takaisin |
|
|